Bliźniaki Dziecko

Bliźniaki w samolocie czyli organizujemy wakacje z małymi dziećmi

Bliźniaki w samolocie wakacje z małym dzieckiem

Pierwszy lot samolotem z bliźniakami już za nami! Jak nie skorzystać z okazji, kiedy dzieci przed drugim rokiem życia lecą prawie za darmo. My oszczędzamy podwójnie, dlatego nie wahaliśmy się ani chwili. Wyszło nas taniej, gdy zorganizowaliśmy zagraniczne wakacje od a do z sami. Polecieliśmy poza sezonem, więc było jeszcze taniej. Już wiem czego nie zabiorę do samolotu i na co zwracać uwagę przy wyborze hotelu. Wspólne wakacje zaowocowały też dużym skokiem rozwojowym chłopców i oswoiły ich z lataniem. Pewnie zachodzicie w głowę jak tu się spakować z dwójką dzieci i co może okazać się potrzebne. Podzielę się z Wami kilkoma wskazówkami, które pomogą lepiej przygotować się do podróży.

Znajomych i rodzinę najbardziej interesowało jak dzieci zachowały się w samolocie. Kacper patrzył przez okienko jak wnosimy się ponad chmury i relacjonował wszystko. Potem od szumu w samolocie smacznie zasnął i spał całą drogę. Wojtuś przy starcie wtulał się w tatę a potem przez dwie godziny bawił się z innymi pasażerami. Dopiero przy lądowaniu zasypiał. Dzieciom tak się spodobało, że wypatrują teraz przelatujących samolotów wykrzykując z zachwytem „molot leci!”. Potrafią też wymienić części samolotu 🙂

Bliźniaki nie tylko oswoiły się z lataniem. Po powrocie przeszły prawdziwy skok rozwojowy. Wojtuś zdobył nowe umiejętności ruchowe a Kacperek otworzył się na nowe znajomości i tak się rozgadał, że przez cały dzień mówi. Na skok rozwojowy wpływ miał nie tylko samolot ale wakacje z całą rodziną 🙂 Spędzaliśmy czas w czwórkę, chłopcy byli w centrum uwagi i zdobywali nowe doświadczenia, odbierali nowe bodźce. To już nie te same dzieci, co przed wyjazdem 🙂

Dlaczego wybraliśmy samolot?

Samolot to statystycznie najbezpieczniejszy środek transportu, wygodny i bez wątpienia najszybszy. Do auta zabierzemy więcej rzeczy, ale spokojnie możemy bez większości się obejść. Rok temu byliśmy nad polskim morzem i mieliśmy zapakowany samochód na maksa. Pamiętam jak rozpakowywaliśmy bagaże i wnosiliśmy je do hotelu na pierwsze piętro. Wystarczy przestawić myślenie i zacząć myśleć bardziej praktycznie. Przecież nie lecimy na koniec świata. Do tego samolotem lecimy krótko a podróż samochodem może trwać od kilku do kilkunastu godzin, więc jest wygodniej i szybciej.

Polecam: Weźmy tylko to, co niezbędne. Na miejscu też są sklepy, artykuły higieniczne, zabawki do wody i piasku a ubrania można przeprać albo dać do wyprania w hotelu.

Małe dziecko w samolocie – jakie udogodnienia kupić?

Dziecko przed drugim rokiem życia (tzw. infant) siedzi na kolanach rodziców podczas lotu. Polega to na tym, że dostajemy dodatkowy pas dla dziecka, który przekładamy przez nasz pas. Miejsca dla opiekunów z małymi dziećmi są wyznaczone w specjalnych częściach samolotu. W Ryanair były to miejsca przy oknach. Ważne, żeby w dniu przylotu i odlotu dziecko miało nieskończone dwa lata. W większości linii dziecko, które skończy 2 latka niestety płaci pełną cenę.

Polecam: Przy samodzielnym zakupie biletów możemy wybrać dodatkowe usługi jak pierwszeństwo wejścia na pokład,  wybrać miejsca siedzące koło siebie czy miejsca z przestrzenią na nogi. To kosztuje, ale nie dużo.

Usługa pierwszeństwa wejścia na pokład dotyczy przejścia bez kolejki przez kontrolę biletów jak i na sam samolot. O ile przy kontroli osobistej weszliśmy bez kolejki, to przy odprawie i nadaniu bagażu rejestrowego już nikt nas nie puścił. Nie liczyłabym zawsze na wyrozumiałość innych pasażerów. W Ryanair ta usługa umożliwia dokupienie dodatkowych dwóch sztuk bagażu podręcznego (łącznie około 25 zł). Pierwszeństwo wejścia na pokład z opcją dwóch sztuk dodatkowego bagażu podręcznego zapewniają, że większy bagaż podręczny nie zostanie nam odebrany do luku bagażowego (tylko pierwszych 90 toreb na kółkach ma pewne miejsce w schowkach nad siedzeniami). Można też wybrać miejsce z większą przestrzenią na nogi, żeby postawić dziecko czy zwyczajnie rozprostować nogi. W tanich liniach lotniczych naprawdę wszystko jest płatne, nawet oczywista oczywistość 🙂

Polecam: Odprawmy się online kilka dni przed lotem. To pozwoli nam zaoszczędzić sporo czasu na lotnisku. Postarajmy się być przynajmniej te 2 godziny wcześniej na lotnisku, żeby uniknąć dużych kolejek i przykrych niespodzianek.

Małe dziecko w samolocie

Jakie dokumenty dla dziecka?

Na pewno w pierwszej kolejności warto pomyśleć o wyrobieniu dokumentów dla dzieci. Mamy dwie możliwości – na terenie UE wystarczą dowody osobiste, choć my woleliśmy od razu wyrobić dzieciom paszporty.  Do złożenia wniosku potrzebne są aktualne zdjęcia dziecka i wniesiona opłata (około 30 zł). Na odebranie dokumentów czeka się koło miesiąca.

Innym ważnym dokumentem na terenie UE jest Europejka Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Do otrzymania karty  wystarczy złożyć wniosek i pokazać dokumenty swoje oraz dzieci. Karty są wydawane od ręki. EKUZ daje nam prawo do świadczeń zdrowotnych w krajach UE, które są niezbędne, abyśmy nie musieli wracać do kraju w celu leczenia. W przypadku braku karty, trzeba załatwiać certyfikat zastępczy na miejscu.

Wakacje z małym dzieckiem – jak szukać?

Jeżeli możemy wziąć urlop w dowolnej chwili, to warto czekać na okazje last minute. My jednak chcieliśmy zdążyć przed drugimi urodzinami chłopców. Wybraliśmy przedział czasowy, w którym szukaliśmy najkorzystniejszych cen i sprawdzaliśmy jak zmieniają się w czasie. Pomocna okazała się wyszukiwarka lotów https://www.fly4free.pl/   Po wyborze kierunku i lotniska (warto sprawdzać kilka najbliższych), wyświetlają się loty różnych linii. Po kliknięciu na 3 dni+/- pojawia się cały kalendarz. Widać, kiedy jest najtaniej. Są też wyszukiwarki lotów czarterowych, jak ktoś może jechać z dnia na dzień, to naprawdę trafiają się okazje nawet za 100 zł w jedną stronę 😀

Polecam: Jeżeli lecimy pierwszy raz z małym dzieckiem, to warto wybrać cel podróży oddalony o 2-3 godziny drogi. Nie wiemy jak dzieci zareagują na podróż samolotem, więc lepiej krócej. Wybierzmy przelot bezpośredni, żeby uniknąć przesiadek i dodatkowych problemów.

kierunek podróży z małym dzieckiem

Nie zawsze loty zgrywają się ze sobą i mogą pojawić się opóźnienia. A nasz stres dzieci wyczują doskonale. Jeżeli w ofercie biura turystycznego nie ma podanych godzin odlotu i przylotu, warto to sprawdzić. Może się okazać jak w naszym przypadku, że wylot wypadł w środku nocy z lotniska innym mieście, co wiąże się z noclegiem albo z zarwaniem nocki. W efekcie wylecieliśmy ze swojego miejsca zamieszkania, a żadne biuro turystyczne nie oferowało wylotu z lotniska w Krakowie 🙂

Jak wybrać hotel dla rodzin?

Szukaliśmy kierunków, które są uważane za bezpieczne i patrzyliśmy na pogodę w danym terminie. Zwracaliśmy uwagę na odległość od lotniska, opinie o hotelach i plaże.  Przez Mapy Google można zobaczyć zdjęcia z satelity, położenie, wielkość plaży czy okolicę. Sprawdzaliśmy także jakie są polecane miejscowe atrakcje, w naszym przypadku szukaliśmy najpiękniejszych plaż na wyspie. Chcieliśmy wypożyczyć samochód na dzień lub dwa i trochę pozwiedzać.

Jeżeli hotel jest bardzo oddalony od lotniska, to z 3 godzin podróży może zrobić się nagle 6 godzin. W ofertach biur podróży były różne haczyki np. plaża była oddzielona od hotelu jakąś ruchliwą drogą, w pobliżu znajdowało się czynne lotnisko wojskowe albo plaża była kamienista 😉 . Pomocne mogą okazać się opinie samych turystów. Do wyszukiwania hotelu używaliśmy głównie Trivago (wyszukuje na różnych portalach typu Booking.com albo Hotels.com), a potem na stronie TripAdvisor weryfikowaliśmy recenzje o hotelu czy amatorskie zdjęcia gości. Nie dawaliśmy się zwieść pięknym zdjęciom na stronie hotelu tylko sprawdzaliśmy jak wyglądają w realu.

Hotel dla rodzin z małym dzieckiem

Przy wyborze hotelu głównym kryterium oprócz ceny, były atrakcje i udogodnienia dla rodzin z małymi dziećmi. Chcieliśmy mieć zapewnioną rozrywkę dla dzieci w przypadku brzydkiej pogody, dlatego postawiliśmy na hotel z mini klubem i animatorem zabaw. Wystarczy w wyszukiwarkach hoteli wpisać ważne dla nas kryteria np. mini klub dla dzieci, plac zabaw, brodziki i ofert jest znacznie mniej. Szukaliśmy też hotelu blisko plaży, żeby nie pokonywać dużych odległości z pokoju na plażę, gdy czegoś zapomnimy. Dobrze, żeby hotel miał restaurację i umożliwiał skorzystanie z oferty All Inclusive. Przy małych dzieciach raczej nastawiamy się na wypoczynek niż zwiedzanie, więc lepiej wykupić sobie wszystkie posiłki na miejscu. Nawet moje niejadki zawsze znalazły coś dla siebie i wybierały coś ze szwedzkiego stołu. Sprawdzaliśmy także czy hotele umożliwiają wypożyczenie łóżeczek turystycznych, krzesełek do karmienia i czajnika. Opcjonalnie mogą być wanienki do kąpieli, choć moi chłopcy woleli kąpać  się razem w wannie.

Polecam: W naszym przypadku okazało się, że pokój dwuosobowy a rodzinny różnią się tylko dodatkowym łóżkiem, którego i tak nie chcieliśmy. Małe dzieci i tak śpią w łóżeczkach turystycznych lub z rodzicami, więc może się okazać, że wyjdzie Was taniej rezerwacja dwójki. Świetna też okazała się restauracja na świeżym powietrzu. My jedliśmy obiad a dzieci biegały przy plaży i bawiły się na naszych oczach.

Z lotniska jak i na lotnisko potrzebujemy transportu. Możemy zapytać w hotelu czy oferują taką usługę, wynająć samochód na cały czas pobytu albo wynająć taxi. U nas najkorzystniejsza okazała się ostatnia opcja. Podaliśmy w mailu informację o bagażu i zaklepaliśmy foteliki dla dzieci. Poprosiliśmy o kontakt do kierowcy. Na lotnisku okazało się, że przyjechał po nas minibus! Myślałam, że pęknę ze śmiechu. W trakcie pobytu wypożyczyliśmy mniejsze auto, dlatego zapłaciliśmy znacznie mniej. Nie potrzebowaliśmy przecież zmieścić całego bagażu z lotniska. Ceny w wypożyczalni aut możemy sprawdzić w internecie.

Co wziąć do bagażu podręcznego?

W liniach Ryanair każdemu pasażerowi ( z wyj. dzieci poniżej dwóch lat) przysługuje jeden duży bagaż podręczny do 10 kg i maksymalnych wymiarach 55 cm x 40 cm x 20 cm oraz jeden mały bagaż podręczny o wymiarach maksymalnych 35 cm x 20 cm x 20 cm, który można schować pod siedzeniem. Dla dziecka poniżej dwóch lat można zabrać torbę z akcesoriami dziecięcymi do 5 kg. Przy zakupie pierwszeństwa wejścia na podkład, dostajemy dodatkowy bagaż podręczny.  Ta niewielka opłata pozwoliła nam ominąć kolejki i wziąć dodatkowy bagaż podręczny.

Do bagażu podręcznego spakowaliśmy:

– rzeczy do przewijania, czyli podkłady, pieluszki jednorazowe, chusteczki nawilżające, krem na odparzenia i przeciw odparzeniom,

– płyny – dla dziecka można spokojnie wziąć wodę, sok czy mleko w butelce  100 ml ( większe pojemności zostaną skontrolowana na lotnisku i raczej po spróbowaniu oddane do rąk własnych); wrzątek możemy dostać na pokładzie i zmieszać go z zimną wodą, a następnie dosypać mleko; można zabrać gotowe butelki z mlekiem jak Twoje dzieci je lubią 🙂

– jedzenie, przekąski,

– ubranie na przebranie,

– zabawki skupiające dłuższą uwagę (ja kupiłam nowe książeczki z ruchomymi elementami),

– kurtki albo kocyki, bo na pokładzie samolotu jest chłodno,

– nagrane bajki na tablecie czy telefonie,

– aparaty, telefony komórkowe,

– jeśli dziecko sika do nocnika, to można zabrać nocnik turystyczny 🙂

Warto podać dziecku coś do picia już w czasie startu, żeby odetkały mu się uszy przy zmianie ciśnienia. Dla smakoszy kciuka jak mój Kacper problem sam się rozwiązał. Mamy, które jeszcze karmią piersią niemowlęta też mają z górki.

Co z wózkiem i fotelikami dla dziecka?

W Ryanair na jedno dziecko można przewieźć bezpłatnie jeden w pełni składany wózek spacerowy i nie trzeba go wcześniej zgłaszać.  Podeszliśmy do kontroli bagażu i obsługa lotniska nakleiła oznaczenie wózka. Pytali tylko czy jest jednoczęściowy.

Polecam: Nie musi być to wózek parasolka, nie ma znaczenia czy podwójny czy pojedynczy. Co ciekawe można go wcześniej oddać wraz z bagażem albo zatrzymać do czasu wejścia na pokład czyli przy schodach. Kiedy mamy kilka walizek i toreb, warto pożyczyć sobie także wózek na bagaż. Ja pchałam wózek z dziećmi i niosłam plecak a mój mąż szedł z resztą bagaży.

Oprócz wózka możemy przewieźć dodatkowe wyposażenie dla niemowląt, takie jak foteliki samochodowe, krzesełka dziecięce i łóżeczka podróżne (tylko po co jak mogą być w hotelu 😀 ). Dwie sztuki są bezpłatne,  jednak za dodatkowe akcesoria trzeba już zapłacić.  W Ryanair to koszt 10 £ / 10 € (w przypadku rezerwacji na stronie) lub 20 £ / 20 € (na lotnisku).

W niektórych hotelach można wypożyczyć wózek, choć my woleliśmy mieć swój do szybkiego przewiezienia dzieci na lotnisku. Poza tym lubimy spacerować i tak najchętniej dzieci zasypiają. Wahaliśmy się czy brać foteliki, zamiast pożyczyć na miejscu. Gdy jednak zobaczyliśmy ile walizek i toreb mamy wziąć, zaraz zrezygnowaliśmy z tego pomysłu. Wypożyczyliśmy samochód na miejscu i foteliki dostaliśmy w cenie!

jaki wózek podwójny do samolotu

Co wziąć do bagażu rejestrowego?

W tanich liniach lotniczych jeżeli chcemy bagaż rejestrowy, to trzeba za niego zapłacić i to nie mało. My wzięliśmy dwie walizki do 20 kg, które uszczupliły nasz portfel o 400 zł.  Teraz wiem, że o jedną walizkę za dużo! Spokojnie mogliśmy zapakować więcej do dodatkowego bagażu podręcznego.

Polecam: Zważmy wcześniej walizki, najlepiej jeszcze w domu. Dodatkowe kg bagażu kosztują i to nie mało. Mieliśmy to szczęście, że przepakowaliśmy część rzeczy przy kontroli bagażu rejestrowego i uniknęliśmy nadpłaty oraz ponownego stania w kolejce.

Czego zabraliśmy za dużo? Środków higienicznych, ubrań i zabawek. Na miejscu okazało się, że spokojnie można kupić pieluszki i chusteczki czy mleko w  podobnych cenach jak w Polsce. W przypadku ubrań chciałam oszczędzić sobie prania, a przecież można skorzystać z usług prania w hotelu. Wystarczy zapytać hotel o cennik i przekalkulować sobie, co bardziej się opłaca. Dodatkowa walizka czy zlecenie prania? Można też przeprać sobie rzeczy samemu, bo w temperaturze 30+ i tak szybciutko nam wyschną. Co do zabawek nie wzięliśmy ich wcale dużo,  ale dzieci w ogóle się nimi nie bawiły. Ciekawsze były muszelki, kamyki, woda i piasek. No i zabawki w pokoju zabaw oczywiście! Zabawki i materace do piasku też lepiej kupić na miejscu. My niestety zrobiliśmy zakupy wcześniej a potem zachwycaliśmy się fantastycznymi materacami w kształcie pączka czy lodów 🙂

Do bagażu rejestrowego warto wziąć:

– kosmetyki w małych buteleczkach ( w hotelu i tak dostajemy choćby żele pod prysznic),

– kremy do opalania dla dzieci i dla rodziców,

– pieluszki jednorazowe, podkłady i chusteczki na 2-3 dni góra, krem na odparzenia i przeciw odparzeniom,

– pieluszki do kąpieli,

– po 2-3 komplety ubrań,

– buty na zmianę,

– leki przeciwgorączkowe (Paracetamol, Ibuprofen), przeciwbiegunkowe, na kaszel, katar, Octenisept, woda utleniona,

– waciki, plastry, gaziki i bandaże,

– aspirator do noska, sól fizjologiczną i Nasivin,

– przyrząd do usuwania kleszczy,

– termometr,

– nożyczki do paznokci dla dzieci,

– poduszki i misie dziecięce (bez których nie pójdą spać),

– stroje kąpielowe,

– pieluszki tetrowe,

– śliniaki,

– 2 komplety butelek i smoczków,

– 2 bidony,

– książka, film (co lubicie 🙂 ),

– czapki i kapelusze na słońce,

– okulary,

– plecaczki i torebki na plażę;

Suszarka i ręczniki zwykle są na wyposażeniu hotelu. Ręczniki na plażę będą raczej dodatkowo płatne. My kupiliśmy sobie dwa ręczniki szybkoschnące w Dekathlonie i fajnie się sprawdziły.

Polecam: Ubierzmy się na cebulkę w trakcie lotu czyli najcięższe buty, kurtkę i sweter, żeby nie pakować ich do walizek.  W samolocie jest chłodno a przecież zawsze możemy je ściągnąć i nic nie płacić 😛

Jak wybrać ubezpieczenie?

Przy organizowaniu wakacji na własną rękę można dobrać sobie takie ubezpieczenie, jakie nam pasuje. Dzięki temu będziemy mogli spać na wakacjach spokojnie. W biurach turystycznych dostaje się zwykle to najtańsze. Potem może nas spotkać przykra niespodzianka, że czegoś ubezpieczenie nie pokryje. W doborze ubezpieczenia pomocna jest strona https://rankomat.pl albo konsultacja z  doradcą ubezpieczeniowym.

I jeszcze jedno! Za granicą lepiej pić wodę butelkową! Dzieci mogą w niej też myć ząbki. Byle nie dostały biegunek.